fredag 21 mars 2008

En lunchpilsner när det är helg och frugan städar….


Nåja, jag har lagt in sill och gjort nubberöra, så jag tycker faktiskt jag var värd en kall öl halvliggande i soffan.

Öl ska ha mycket beska genom humlen men det får inte vara beskt för sig, som Becks, Holstein och andra nordtyska öl. Det ska vara fylligt men inte sött. Bland de bästa är de bayerska pilsner som tappas sakta och serveras i höga, smala glas. Spaten Pils kan man ibland få tag på hos Bishops Arms, men där jag bor har den tyvärr ersatts med Spaten München. Helt ok men inte som Pils.

Jag ska propagera för det öl som är bland de billigaste på bolaget, men också är riktigt bra. Småland heter det och bryggs av Åbro. Den har lätta humlearomer vilket som sagt är viktigt för ett bra öl. Beskhetsklockan ska alltid passera halv, annars får det vara. Det gör den här. Halvfyllig, brödig, även denna klocka ska passera halv, men inte mycket sötma. Ett bra öl till ett bra svenskt pris.

På bolaget ligger den på SEK 12,60 för en 500 ml burk. Handlar du däremot i Tyskland så kommer du över den till ett motsvarande pris av SEK 4,60 (330 ml SEK 3,00). Eftersom taxfreeshoparna nästan bara har dansk majsöl och tysk öl av det sämre slaget så är Småland det givna valet på väg hem från semestern.

Prost!

Inga kommentarer:

 
Antal sidvisningar per vecka för sajt http://njutningar.blogspot.com/ levererad av Tailsweep.